Grapheion

mezinárodní revue o současné grafice, umění knihy, tisku a papíru / an international review of contemporary prints, books and paper art

Alena Kučerová – Kabinet sběratele

Alena Kučerová
09/01/25–09/03/25

kurátorka: Petra Příkazská | Kabinet sběratele
vernisáž: čtvrtek 09/01/2025 v 18:00

Kabinet sběratele, jenž je součástí výstavy Jak sbírat umění: příběh Karla Tutsche, seznamuje návštěvníky se začátky sběratelství Karla Tutsche skrze sekci ex libris – kolekci drobné účelové grafiky –, od nichž se logicky Tutschův zájem rozšířil na volnou grafickou tvorbu. Kabinet sběratele postupně představí jednotlivé autory a jejich práce na papíře, které jsou nepostradatelnou součástí sbírky.

Alena Kučerová (* 1935) je grafička, autorka prostorových objektů, v nichž recyklovala vlastní kovové matrice, které lakovala syntetickými barvami a rámovala do nalezených prken či silnějších větví. Po vystudování Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze (1954–1959) vstupovala na výtvarnou scénu ve společnosti mnoha přátel. Stala se nejmladší, avšak velice úspěšnou členkou významné skupiny UB 12, která prosazovala myšlenku nového, senzitivního přístupu k viděnému. Možnosti dobového materiálového tisku rozvinula do osobité techniky perforace, která byla v prvním okamžiku východiskem z nouze. Estetické kvality otevřeného prostoru tiskové desky i samotná práce připomínající tradiční řemesla však autorku natolik uchvátily, že je začala dále rozvíjet a zdokonalovat. Počáteční tvarové etudy, mřížky a rastry se pod vlivem nastupující nové figurace proměnily v jednoduché siluety postav a krajiny.

Kučerová, na rozdíl od řady umělců své generace, nikdy nechtěla zobrazovat bolest světa, který pro ni i přes všechny životní těžkosti zůstal místem, v němž lze stále najít úlevu od hluku a tísně příliš zpolitizované společnosti. Na vnější svět reaguje jen zcela výjimečně (např. v práci Minerve, 1968). Naopak má podle vlastních slov tendenci zachycovat v dílech „své vlastní dobré chvíle“, momenty utišení rozumu a otevření se fyzickému prožitku přítomnosti, který dává možnost najít odpověď na otázku: „Co stojí za to? Co je nejnutnější? (…) Problém je najít chvíli na takovou otázku.“ (Katalog k výstavě skupiny UB 12, Dům umění města Brna, 1965.)

I zdánlivě ryze abstraktní tisky jsou „energetickou“ podobenkou okamžiku jejich zrodu, místa, chvíle či události, v níž umělkyně nalezla inspiraci. Prostřednictvím poetických názvů podává pomocnou ruku divákovi. Její tisky umožňují, pokud se tomuto pocitu otevřeme, vidět jinak stěny, louže, mraky nebo třeba úterý, a prožít tento, byť sebebanálnější, okamžik jako sváteční chvíli.

Ve Sbírce Karla Tutsche se nachází 44 tisků od Aleny Kučerové. Významnou část tvoří abstraktní práce z poloviny 60. let. Z pozdější doby jsou pak ve sbírce pouze čtyři tisky z let 1981 a 1983. Část kolekce získal Tutsch zprostředkovaně přes jejich společného známého, fotografa Jindřicha Štreita. Další pak zakoupil osobně při své pozdější návštěvě autorčina grafického ateliéru v pražské ulici Řásnovka.