Grapheion

mezinárodní revue o současné grafice, umění knihy, tisku a papíru / an international review of contemporary prints, books and paper art

Jan Šerých – Black Sabbath / ABBA

Jan Šerých – Black Sabbath / ABBA
18. 10. 2024 – 27. 4. 2025 / Galerie moderního umění Hradec Králové

Tvorba Jana Šerýcha je velmi rozmanitá. Nejprve používal techniku malby, poté, ovlivněn novými médii, začal pracovat s počítačem a internetem. Neodmyslitelnou součástí prezentace jeho abstraktních a minimalistických děl je také tisk. Autor pracuje s nalezenými informacemi, které vytrhává z bezčasí či virtuálna – s obrázky, snímky z Google, informacemi, daty, znaky, kódy i texty. Tyto odkazy jsou často mnohoznačné a jejich sdělení a vtip v divákovi záměrně vzbuzuje rozpačitost. U Šerýchových děl se obvykle můžeme rozhodnout, zda se na ně chceme dívat, nebo je budeme číst.

Ve foyer Galerie moderního umění v Hradci Králové autor prezentuje svou instalaci Black Sabbath / ABBA (2002) ze sbírky GMU. Tato práce sestávající z 12 rozměrných písmen, z nichž lze poskládat název proslulé heavymetalové skupiny, už byla představena vícekrát na různých místech a pokaždé v jiné podobě. Vůbec poprvé ji Jan Šerých vystavil v pražské Galerii Václava Špály v roce 2002; o jednu ze stěn volně opřel písmena A B B A, čímž vznikl odkaz na známou švédskou popovou hudební skupinu, zatímco zbylá písmena umístěná u protilehlé stěny se vzájemně překrývala a jen podle názvu díla bylo možné rozklíčovat, o jaké litery asi jde. V roce 2004 v drážďanské Motorenhalle potom z písmen vytvořil skrumáž, takže daleko více působila jako vizuální objekt nežli text. Jednotlivé litery tedy fungují jako prostředek ke skládání příběhu, jako stavební prvek slov nebo obrazu. Vystavena zůstává vždy celá sestava písmen, jejich prostorovým rozmístěním však autor pokaždé klade důraz na jiné sdělení. Jelikož umělec pracuje také jako grafický designer, je při nahlížení jeho díla důležité pozorovat rovněž zvolený font, který umožňuje písmena číst i jako číslice.

Jednoslabičné slovo, které Šerých vytvořil ve foyer GMU, odráží autorovu zálibu v práci s citoslovci ambivalentního významu, jeho aktuální rozpoložení a současně snahu vyrovnat se s bohatě zdobeným prostorem vstupní haly, jenž poskytuje jen omezené možnosti pro další umělecká vyjádření. Toto „ach“ může tedy divák vnímat jak pozitivně, tak negativně.