Jaroslava Severová – Zdrojový kód
Jaroslava Severová | Zdrojový kód
18/10/24–19/01/25
kurátorka: Anna Horák Zemanová | Bílá kostka
dernisáž výstavy (včetně hudebního doprovodu a komentované prohlídky): sobota 18/01/2025 v 16:00
foto: Jan Kolský
Jaroslava Severová (* 1942) je významnou postavou české grafické tvorby. Již od 60. let má však její dílo daleko širší záběr – od malby přes prostorové objekty, návrhy architektonických prvků až po fotografii. Od 90. let se věnuje počítačové grafice a digitálnímu tisku. Výstava v Bílé kostce je koncipována jako „dialog“ autorčiných raných děl ze sbírky GMU s jejími pracemi z posledních let.
Umělkyně se ve svých dílech zabývá inovačními technickými a konceptuálními postupy. Její úvahy jsou často založeny na fyzikálních, matematických či geometrických principech, které ztvárňuje experimentálně. Přemýšlení o prostoru, pohybu, čase, světle a vnímání reality ve své aktuální tvorbě zpracovává za pomoci počítače. Vlastním vizuálním jazykem šifruje záznam skutečnosti a vyzývá diváka k jeho čtení. Grafické práce většinou realizuje ve větších cyklech. Základní tvarový znak rozděluje do menších částí, nebo jím pokrývá celou plochu papíru. Autorčina díla se vyznačují velkorysostí pojetí, ať se to týká jednotlivého listu, nebo celé série. Kromě estetických kvalit klade důraz na technologii tisku a použité materiály.
JAROSLAVA SEVEROVÁ (* 1942) přispěla svou kontinuální tvorbou k vývoji počítačové grafiky v České republice. Je členkou Sdružení českých umělců grafiků Hollar a nositelkou mnoha prestižních ocenění, včetně Ceny Vladimíra Boudníka za osobitý a nepřehlédnutelný podíl na rozvoji soudobé české grafiky (2005). Nelze opomenout ani její pedagogickou činnost na Fakultě architektury ČVUT v Praze, na Pedagogické fakultě Univerzity Hradec Králové a v rámci dalších odborných projektů. Autorčin přístup k digitálním technologiím jako nástroji pro hlubokou uměleckou reflexi ovlivňuje mladé tvůrce, kteří ve svých dílech propojují tradiční techniky s digitálním světem. Pro Severovou je důležité, aby nezapomínali na filozofické a konceptuální otázky a chápali digitální média jako prostředek k výrazné a originální tvorbě.
Výstava byla podpořena Ministerstvem kultury České republiky a Statutárním městem Hradec Králové.