Grapheion

mezinárodní revue o současné grafice, umění knihy, tisku a papíru / an international review of contemporary prints, books and paper art

Renáta Fučíková: Na scénu!

Renáta Fučíková: Na scénu!

Galerie Hollar, Smetanovo nábřeží 6, Praha 1

1. 2. – 3. 3. 2024 | út-ne 10-12 a 13-18 hod

doprovodný program:

• čtvrtek 15. 2. 2024 v 17 hod

křest knihy „Královny a poutníci“ s ilustracemi Renáty Fučíkové vydané nakladatelstvím Albatros, kmotry knihy jsou Eleonore Kinsky a Jan Czernin

• čtvrtek 29. 2. 2024 v 19 hod

autorské čtení knih Radka Malého „Kafka: Člověk své i naší doby“ a „Legendy a litanie“ ilustrovaných Renátou Fučíkovou

 

Celý svět je divadlo a muži, ženy na něm jsou jen herci. Mají své příchody a odchody a jeden člověk hraje v životě několik rolí v sedmi dějstvích.
                                                                                                                               William Shakespeare

 

Na scéně Renáty Fučíkové defilují postavy Shakespearových, Moliérových, Geothových a Čechovových her, procházejí tu reálné osobnosti dobové Anglie, Francie, Německa a Ruska. V evropských kulisách se setkávají královny a poutníci dávných věků a lidé rozličných profesí moderní doby, mířící do jiných částí světa a zase se vracející zpět.

Renáta ráda sděluje obrazem a slovem zároveň. Právě autorská kniha ji totiž nechává v obou oblastech naplno rozvinout tvůrčí potenciál, který se u ní šťastně pojí s darem pregnantně vyjádřit a předat myšlenku. Události interpretuje vlastním, nezatíženým pohledem, opřeným o důkladné studium pramenů. Bohatou škálu témat pojímá v širokých dějinných souvislostech i detailních záběrech, klasické vyprávění prokládá komiksem, realitu kombinuje s fikcí, popisuje svět vnější i ten, který nosíme v sobě. V základu veristickou ilustraci posouvá k metaforickému vyjádření, které uplatňuje i v barevné rovině.

Výstava, jejímž jádrem je autorčina tvorba posledního desetiletí, představuje ilustrace založené na dvou odlišných technikách. První, zpracované na různě tónovaných podkladech akvarelovou a kvašovou malbou kombinovanou s tušemi, nabízejí mimořádně barevné kvality. Druhé, které vznikají odškrabováním černého laku z povrchu bílé desky, mají naopak silný grafický výraz, působivý v digitálně kolorovaných verzích i ve své původní podobě, sugestivně evokující ponurou kafkovskou atmosféru.

Andrea Sloupová, kurátorka výstavy