Hommage a Simeona H.

Letos si připomínáme 10 let od úmrtí PhDr. Simeony Hoškové – zakladatelky projektů Grafika roku, Cena Vladimíra Boudníka a mezinárodní revue Grapheion. Stať Dr. Evy Neumannové je poděkováním a oceněním její tvůrčí a organizační aktivity.
Grafika, díla zmocňována různými způsoby tisku, se v průběhu staletí stala běžnou součástí našeho života. Od doby vynálezu knihtisku uplynulo mnoho času a i grafické techniky se rozvinuly do nesmírně široké škály technických a technologických způsobů – „grafika“ dnešních dní se rozpíná v košaté škále od klasického dřevořezu až ke grafice počítačové.
Přítomnost uměleckého díla v podobě grafického listu považujeme za samozřejmost a často si neuvědomujeme, co všechno muselo předcházet tomu, že se grafika stala součástí našeho života. Odmyslíme-li výrazovou lákavost grafických technik pro umělce, dlouhou a svědomitou přípravu ateliérů grafické tvorby v rámci akademického školení, pak jsou to hlavně dnes četné výstavy, odborné texty, publikace a řada soutěží. V tomto směru nezastupitelné místo získala Grafika roku a s ní úzce související mezinárodní trienále grafiky Inter-Kontakt-Grafik a Cena Vladimíra Boudníka. Všechny tyto přehlídky se na české výtvarné scéně objevily počátkem devadesátých let a všechny jsou spojeny se jménem SIMEONA HOŠKOVÁ.
Po ukončení studií výtvarné výchovy a dějin umění na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy pracovala Simeona Hošková téměř 15 let jako redaktorka časopisů pro výtvarné umění (Ateliér,..), kde od počátku byla jejím hlavním zájmem grafická scéna česká i zahraniční. Následovala pětiletá pedagogická epizoda na Katedře dějin umění Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze (a ve Zlíně), a návrat ke staré lásce – grafice. V roce 1991 s německým podnikatelem Sigurdem Schleppem spoluzakládají Středoevropskou galerii a nakladatelství, spol. s.r.o., a jako první v Praze – v Husově ulici, otevírají dvě soukromé výstavní síně s kvalitním výstavním programem provázaným činností publikační. Zde působí jako umělecká ředitelka. Po důkladných přípravách a ve spolupráci s asociací volné grafiky se uskutečnil 1. ročník mezinárodního Trienále grafiky Praha (Mánes, 1993) a rok na to celostátní soutěž Grafika roku. Následující rok se konal i první ročník Ceny Vladimíra Boudníka. Rok 1995 byl rokem změn: Sigurd Schleppe odchází ze společnosti, Středoevropská galerie a nakladatelství opouští Dům grafiky a zakládá Nadaci Inter Kontakt Grafik. Ta se o tři roky později transformuje ve sdružení Inter-Kontakt-Grafik a pokračuje ve všech dřívějších projektech. Roku 1996 přichází společnost i o druhou výstavní prostoru, přesunuje se do Mánesa a soustřeďuje se na činnost nakladatelskou. Ve stejném roce, v české i anglické verzi, vychází nulté číslo mezinárodní revue Grapheion. Po ní pojmenovaná galerie v ulici U radnice trvá pouhé dva roku (1998-1999), ale stačí představit několik zajímavých osobností české i zahraniční grafické scény. Řada náročných výstavních aktivit však nemizí – všechny přehlídky grafiky pokračují v pronajatých prostorách, naopak, počet účastníků grafických setkání i množství uměleckých děl se zvyšuje. V roce 2000 sdružení i nakladatelství nacházejí novou adresu v Melantrichově ulici.
Osmnáct let existence Středoevropské galerie a nakladatelství a třináct let Inter-Kontakt-Grafiku ve strohé mluvě čísel zahrnuje: 6 ročníků Mezinárodního trienále grafiky (včetně nultého), 15 ročníků soutěže Grafika roku, 14 ročníků Ceny Vladimíra Boudníka a 21 čísel reprezentativního časopisu Grapheion. Z nakladatelských počinů je nejznámější Kubistická Praha v několika cizojazyčných mutacích, Rudolfínská Praha, monografie Jan Švankmajer, Michael Rittstein a řada reprezentativních katalogů – Umění papírové koláže, Artificialismus, Zdeněk Sýkora, Jan Bauch, Pavel Nešleha, Aleš Veselý a další. Z vlastní publikační činnosti Simeony Hoškové zmiňme aspoň ty nejobsáhlejší monografie – Josefa Lieslera, skláře Bohumila Eliáše, grafika a kreslíře Adolfa Borna a Encyklopedii české grafiky 80. a 90. let.
Na jednu osobu a necelé dvě desítky let profesního života je to mimořádný výčet …
Neúnavným usilováním Simeony Hoškové „o věc“, díky jejímu obdivuhodnému nasazení, se stává grafika za posledních patnáct let důvěrným pojmem i pro širokou veřejnost. Hošková přivedla GRAFIKU z ateliérů a prodejních galerií na velké souborné přehlídky, do významných výstavních síní, její publikační a nakladatelské aktivity se zasloužily o obohacení naší výtvarné scény a orientaci na poli české grafické tvorby pro nejširší publikum.
Eva Neumannová
únor 2009