Grapheion

mezinárodní revue o současné grafice, umění knihy, tisku a papíru / an international review of contemporary prints, books and paper art

Liège: horlivý obhájce umění grafiky

Grafika je umění proměny a experimentu
Liège: horlivý obhájce umění grafiky

Trienále grafiky v Liège
Fotografie: https://caracascom.com/fr/events/la-triennale-de-gravure-2024/

V Liège žije již od 70. let 20. století velké množství aktivních příznivců tištěného obrazu. Prostřednictvím sbírky Cabinet des Estampes et des Dessins de la Ville de Liège, obohacené o díla místního či mezinárodního původu, se otevírají dveře k modernosti, odrážející různorodé současné trendy ve světě tištěného obrazu. Díky podpoře sdružení La (Nouvelle) Poupée d’Encre a přítomnosti grafických dílen Académie des Beaux-Arts de la Ville de Liège se v Liège schází jádro lidí, jejichž zájmy se sbližují: obhajoba, reprezentace a zajištění existence tištěného obrazu tím, že mu poskytnou samostatné místo v dnešním uměleckém světě.
Jak zdůraznil anglický kritik umění Richard Noyce (v úvodníku časopisu Actuel v roce 2020), soutěž Trienále Liège dodává grafice ve světě umění vitalitu. Akce je „důležitým fórem a společenským ohniskem, kde se setkávají grafici a sběratelé, sdílejí nápady a diskutují o technikách“.

Současná grafika znamená znovu ji vynalézat
Rok od roku zůstává grafika na současné umělecké scéně příliš nenápadná, i když iniciativy proti tomuto trendu zaznamenávají dílčí úspěchy. V Belgii, Francii, Švýcarsku i jinde ve světě se ustavují nové kolektivy grafiků, kteří se věnují obraně tohoto umění; máme tu četné soutěže propagující status současné grafiky, a tu a tam se objevuje množství přehlídek a veletrhů věnovaných papíru. Všechny tyto iniciativy mají za cíl přilákat nové publikum. Ve skutečnosti to nemusí být nutně významní sběratelé umění, od nichž se očekává účast. Předmět hledání má být demokratický a přístupný všem.
Vedle obrazů, soch a dokonce i instalací zaujímalo médium tisku na mezinárodním trhu s uměním dlouho druhořadé postavení. Otázka reprodukovatelnosti je bezpochyby jedinečným kritériem zhodnocení, stejně jako znehodnocení. Výsledkem je současný trend směřující k malým nákladům. Navzdory tomuto zjištění si můžeme všimnout nedávné mánie pro online prodej grafiky. Na rozdíl od jiných médií se online prodej grafiky v posledních čtyřech letech od pandemie zvýšil.
Zájem o současnou grafiku se vyznačuje zvědavostí diváků ohledně procesů tvorby a realizace tisků. Tomuto zájmu návštěvníků odpovídá i pohled umělce, který rád odhaluje část tajemství svého díla. Stále častěji se tak konají úvodní workshopy a ukázky se vzdělávacím účelem. Stejně jako řemeslník vysvětluje svou techniku, díky níž dospěl k hotovému výrobku, grafik vypráví o svých pokusech od matrice až po tisk. Tvůrčí proces je často zdrojem tajemství a umělec, nechme ho, aby si v jeho poodhalování liboval…, je důležitý aktér. Grafik často vidí svou disciplínu v technických omezeních, jako je čas, který se během procesu zpomaluje. Je to nicméně příležitost k tomu, aby se od své práce na chvíli vzdálil. Přístup grafika je podobný jako přístup objevitele, který se chystá dobývat nová území.
V letošním roce obdržely muzejní týmy v Liege 408 prací z celého světa. Je to úspěch, protože počet prací rok od roku roste. Po dlouhém výběrovém řízení bylo vybráno 45 umělců, jejichž dílo bylo pak vystaveno v La Boverie. Na vernisáži výstavy byl vybrán vítěz, kterému porota složená z odborníků v oblasti grafiky udělila cenu. Letošní vítězkou se stala Muriel Moreau (Paříž, 1975). Vítězka třináctého ročníku vytvořila díky svému nespornému technickému mistrovství ikonografii na pomezí těla a přírody, připomínající pouta, která nás pojí se Zemí. Její Le Théâtre d’Eau je komplexní, poetický ponor do současné „tekutosti“. Tento monumentální soubor, inspirovaný minerály a rostlinami, tvoří rozsáhlý koberec drobných primitivních forem, které obývají vesmír.
Přestože soutěž neměla žádné stanovené téma, můžeme si všimnout podobností  zájmů umělců z různých zemí, a dokonce i napříč generacemi. Několik vybraných umělců představilo díla, která zdůrazňují banalitu předmětů, věcí každodenního života. Jiní tvůrci představili všední předměty jako přímý důsledek pandemie 2020–2021. Podpořeni svým výzkumem ve „vakuu“ nám ukazují měsíční světlo skrze mříže okna, hromady krabiček od léků nebo se zajímají zejména o staré předměty.
Jako aktéři dění ve společnosti se grafici zabývají také sociálními a klimatickými otázkami a zpochybňují udržitelnost současného životního stylu. Někteří z umělců v tomto výběru vytvořili velkoformátová díla s fragmenty divoké nebo smutně zdevastované přírody, zatímco jiní personifikovali velké nadnárodní společnosti s jejich problematickými ekonomickými strategiemi nebo zkoumali neustálé urbanistické změny probíhající v dnešních městech. Někteří umělci se při vyjadřování své revolty spoléhají na sílu dřeva nebo linolea. Gesto doplňuje obraz.
Grafika otevírá zcela nové pole experimentů, které vynalézavě využívá prostředky každého tiskového procesu. Aby se prosadila v současném světě umění, často spolupracuje s jinými formami média.
Grafika je umění proměny a experimentu. Právě setkávání praktikujících umělců – umělců ze čtyř koutů světa – představuje příležitost k oživení média a jeho praxe.

Fanny Moens
Kurátorka Musée des Beaux-Arts de Liège
Kurátorka Trienále grafiky v Liège

více PDF Grapheion 2024

Printmaking is an Art of Transformation and Experimentation
Liège: an ardent defender of the art of printmaking

Engraving Triennial in Liège
Photo: https://caracascom.com/fr/events/la-triennale-de-gravure-2024/

Since the 1970s, Liège has been home to a vibrant community of supporters of the printed image. The Cabinet des Estampes et des Dessins de la Ville de Liège, with its collection of both local and international works, has played a key role in opening a gateway to modernity, reflecting the diverse contemporary trends in the world of print art. With the backing of the association La (Nouvelle) Poupée d’Encre and the presence of the printmaking workshops at the Académie des Beaux-Arts de la Ville de Liège, a dedicated core of individuals has emerged in the city. This group shares a common mission: to defend, represent, and preserve the printed image, ensuring its independent place in today’s art world.

As English art critic Richard Noyce noted (in an editorial for Actuel magazine in 2020), the Liège Triennial injects vitality into the print art scene within the art world. He described the event as “an important forum and social focal point where print artists and collectors meet, exchange ideas, and discuss techniques.”

Contemporary printmaking is about constantly reinventing it
Year after year, printmaking has remained relatively underrepresented in the contemporary art scene, despite several successful initiatives aimed at reversing this trend. Across Belgium, France, Switzerland, and beyond, new collectives of print artists are emerging to champion the art form. Numerous competitions are promoting the status of contemporary printmaking, while exhibitions and fairs focused on paper continue to appear. These efforts are designed to engage new audiences. In fact, the focus is not necessarily on attracting major art collectors, but rather on ensuring that the medium is accessible and democratic, welcoming participation from all.

Alongside paintings, sculptures, and even installations, printmaking has historically held a secondary position in the international art market. The question of reproducibility remains a unique factor in both the appreciation and devaluation of the medium. As a result, there has been a growing trend toward smaller print runs. However, despite this trend, there has been a recent surge in online print sales. Unlike other media, online sales of prints have notably increased over the past four years, particularly since the pandemic.

The growing interest in contemporary printmaking is characterized by audiences’ curiosity about the processes behind creating and executing prints. This interest is reciprocated by artists, many of whom enjoy demystifying their work. As a result, introductory workshops and demonstrations with educational purposes are becoming increasingly common. Just as a craftsman explains the techniques that lead to the finished product, the print artist shares the journey from matrix to print. The creative process is often shrouded in mystery, and the artist, lets let him indulge in revealing it… is an important figure in this unfolding narrative. Print artists often view their medium in terms of technical constraints—such as time— which slows down during the process. Yet, these constraints offer an opportunity to step away from the work. In many ways, the printmaker’s approach resembles that of an explorer on the brink of conquering new territory.

This year, the museum teams in Liège received 408 works from across the globe, marking a significant achievement as the number of entries continues to grow each year. After a thorough selection process, 45 artists were chosen, and their works were subsequently exhibited at La Boverie. During the exhibition’s opening, a winner was selected and awarded a prize by a jury of experts in the field of printmaking. This year’s winner, Muriel Moreau (born in Paris in 1975), claimed the top honour in the thirteenth edition of the competition. Her exceptional technical mastery has resulted in an iconography that explores the relationship between the body and nature, highlighting the deep connection between humanity and the Earth. Moreau’s Le Théâtre d’Eau is a complex and poetic exploration of contemporary ‘fluidity,’ inspired by minerals and plants. This monumental work forms an expansive carpet of tiny, primitive shapes that inhabit the universe.

Although the competition did not have a set theme, it’s notable that artists from different countries – and even different generations – shared common interests. Some selected artists focused on the banality of everyday objects, the ordinary things that surround us. Others presented everyday objects as the direct consequences of the 2020–2021 pandemic. Drawing from their research into the ‘vacuum’ created by these uncertain times, they offer us glimpses of moonlight filtering through the bars of a window, piles of medicine boxes, or a focused exploration of old, forgotten objects.

As active participants in society, print artists are deeply engaged with social and climate issues, often questioning the sustainability of current lifestyles. Some artists in this selection have created large-scale works featuring fragments of wild or devastated nature, while others have personified large multinational corporations, critiquing their troubling economic strategies. Several have also explored the constant urban transformations occurring in today’s cities. For some artists, the use of materials like wood or linoleum becomes a way to express their protest. The gesture complements the image.

Print art offers a vast realm of experimentation, creatively harnessing the unique resources of each printing process. To establish itself in the contemporary art world, it often collaborates with other media forms.

As an art of transformation and innovation, print art thrives through the gathering of practitioners – artists from all corners of the globe – bringing fresh energy and ideas to the medium and its practice.
Fanny Moens
Curator of the Musée des Beaux-Arts de Liège
Curator of the Engraving Triennial in Liège

more PDF Grapheion 2024