PIONEERS -Op-art, Kinetismus, Bridget Riley, Milan Dobeš, François Morellet a další

Zveme vás na zahájení stálé výstavy
PIONEERS
Op-art, Kinetismus, Bridget Riley, Milan Dobeš, François Morellet a další
Galerie Gong v Dolních Vítkovicích, Ostrava
Vernisáž proběhne v úterý 3. září 2024 v 17:00.
PIONEERS je poctou umělcům, kteří svými inovativními díly rozmazali hranice mezi realitou a iluzí. Přijďte objevit průkopníky, kteří zcela přepsali pravidla malby a sochařství. Těšit se můžete na díla Bridget Riley, Françoise Morelleta, Milana Dobeše, Zdeňka Sýkory a dalších géniů umění.
Nová expozice představuje vynikající umělce, kteří zásadně
přispěli k vývoji op-artu a kinetismu, čímž posunuli hranice malířství a sochařství. „Tito
průkopníci svými inovativními díly umožňují návštěvníkům nahlédnout do světa, kde se realita
prolíná s iluzí, a nabízejí nový způsob vnímání světa kolem nás,“ říká kurátor výstavy Jan Světlík
s tím, že zvučná jména, jako je královna op-artu Bridget Riley, mistrný matematik Jeffrey Steele,
světelný mág François Morellet nebo vyznavač „mentální kinetiky“ Franco Costalonga, budou
nyní v galerii k vidění jako její hlavní stálá expozice.
..
Op-art a kinetismus vznikly v polovině 20. století. Na jejich vznik měl vliv rozvoj vědy, především v
oblastech fyziky a psychologie, které inspirovaly umělce k experimentům s pohybem, světlem a
optickými jevy. Tvůrci využívají geometrické tvary, linie, kontrasty a barevné plochy či matematické
principy, aby vytvořili iluzi třetího rozměru, vibrujících povrchů nebo nekonečných vzorů.
Královnou op – artu se v průběhu let stala anglická umělkyně Bridget Riley. Experimentuje s tím, jak
se barvy mění v závislosti na jejich okolí. Dosahuje efektu, kdy se barvy a tvary zdánlivě posouvají nebo
vlní podle toho, odkud a jak se na ně sledující dívá.
Mistrný matematik, rodák z Anglie Jeffrey Steele v počátcích své tvorby studoval kubismus a abstraktní
expresionisty. Později přešel k racionální a strohé tvorbě. Všechna jeho díla jsou souborem
matematických vztahů, které jsou vybírány intuitivně. Ale díky jasným matematickým zákonitostem
vznikají harmonická díla, nezávislá na jakémkoli vnějším objektu nebo emocích umělce.
Významný vliv na kinetismus a op-art měla umělecká skupina GRAV, která vznikla v 60. letech 20.
století. Charakteristické pro ni bylo aktivní zapojení diváka a sociální angažovanost. Zejména Julio Le
Parc byl nejen umělcem, ale také politickým aktivistou. Experimentoval se světelnými projekcemi.
Koncem 70. let se začal věnovat sérii Modulací, které jsou také součástí výstavy Pioneers. Rozehrávají
uspořádání technicistních struktur a tubusových tvarů, mezi nimiž prochází, či mizí v temném pozadí
obrazu paprsek světla.
Součástí skupiny GRAV byl také François Morellet. Jeho díla, ať už malby, sochy nebo světelné
instalace, se vyznačují často se opakujícími geometrickými tvary, které vytvářejí fascinující vizuální
kompozice. Na výstavě Pioneers dominují Morelletovy světelné instalace z neonových trubic.
Dalším ze členů GRAV byl Jesús Rafael Soto, významný venezuelský umělec. Soto často pracoval s
jednoduchými geometrickými tvary, jako jsou čtverce, kruhy a čáry, které se v jeho dílech opakují a
vytvářejí iluzi pohybu.
Ludwig Wilding se díky umělcům ze skupiny GRAV seznámil s optokinetikou, dále se však
pohyboval jako průkopník na neprobádaném poli stereoskopie (umožňuje prostorový zrakový vjem
vyvolaný dvourozměrnou předlohou). Ve stejném období v Itálii Franco Costalonga ppracoval
s různými materiály ve snaze vytvořit trojrozměrné formy díla. Nejikoničtější jsou jeho
Chromato – kinetické objekty z přelomu 60. a 70. let. „Všechno je součástí mentální kinetiky, kde
se divák aktivně účastní svým pohybem,“ říkal.
Jedním z dominantních děl na výstavě Pioneers je rovněž kinetický objekt z cyklu Méta–
Malevich od Jeana Tinguelyho. Krabičky čtvercového nebo obdélníkového tvaru, před nimiž
se díky důmyslnému stroji jakoby vznášejí kovové prvky základních geometrických tvarů. Na
ploše se objevuje nepřetržitá řada nových konstelací. Trvalo by nejméně 10 000 let, než by stroj
před našima očima zopakoval stejnou kompozici.
Česko–slovenským průkopníkem na poli op–artu i kinetismu je Milan Dobeš. Ústředními motivy
Dobešovy tvorby jsou pohyb a světlo. Jeho prvním kinetickým objektem byl Pulzující rytmus I., který
vytvořil na konci 50. let 20. století. Zásadní roli sehrál na turné American Wind Symphony Orchestra,
kde sloužil jako vizuální doprovod hudebního představení. Kromě světla a pohybu je důležitým prvkem
Dobešovy tvorby také kruh. Nejvýznamnějším dílem s tímto motivem je práce s názvem Terč.
Zásadní pro umění 20. století bylo zařazování technologií do procesu tvorby. Počítačový mág Zdeněk
Sýkora byl jedním z prvních umělců na světě, kteří začali systematicky využívat počítač jako nástroj
pro tvorbu uměleckých děl. Již v 60. letech 20. století experimentoval s počítačovými programy a
vytvářel abstraktní kompozice, které byly výsledkem složitých algoritmů.
Kurátory výstavy jsou Jan Světlík a Zdeněk Sklenář.
Galerie Gong
Dolní oblast Vítkovice
Ruská 2993 Multifunkční aula Gong
ÚT – NE 10:00 – 18:00